I den konkurrenceprægede verden af kulinarisk kunst er en guldmedalje ved Culinary Olympics nok en af de mest stolte præstationer. For Kristin Hamberg, der er uddannet fra Culinary Arts Academy i Schweiz, blev denne drøm en funklende realitet.
Kristin spillede en afgørende rolle i det svenske holds nylige sejr, da hun designede de desserter, der hjalp dem til at vinde guld i den prestigefyldte kulinariske konkurrence. Hendes rejse fra en 10-årig pige, der så bagevideoer på YouTube, til kulinarisk mester er et vidnesbyrd om den fremdrivende kraft i drivkraft og uddannelse.
Når Kristin tænker tilbage på sin sejr, siger hun,
Det var fantastisk! Det var sådan en lettelse, fordi vi faktisk deltog i verdensmesterskabet i 2022 og kom på fjerdepladsen. Det var virkelig hårdt, og jeg kan helt sikkert sige, at det føles meget bedre at vinde end at tabe! Det var en stor lettelse, og det var fantastisk at gøre det sammen med et hold.
Uddannelse, der giver succes
Kristen tilskriver en stor del af sin succes det år, hun studerede på Culinary Arts Academy. “Som ung pige i branchen kan det være ret skræmmende at forsøge at nå sine mål, men at tage det første skridt, at rejse til Schweiz og studere på Culinary Arts Academy, skubbede mig virkelig i den rigtige retning. Derefter tænkte jeg: “Når jeg nu er i gang, kan jeg bare blive ved!””.
Kristin, der i øjeblikket er freelancer med et spændende nyt projekt lige om hjørnet, hørte første gang om Culinary Arts Academy’s Higher Diploma, mens hun stadig gik i gymnasiet i Sverige. Efter at have udforsket en anden mulighed tættere på hjemmet, besluttede hun sig for den ærværdige schweiziske skole, tiltrukket af udsigten til at studere i udlandet og lære “de internationale måder at lave kager på”. Hun forklarer: “Jeg ville gerne udforske mere af det, der findes i udlandet, og især lære mere om chokolade. Det var det, der hjalp mig med at beslutte mig.”
I løbet af to semestre og en seks måneders praktik på Grand Hotel Les Trois Rois i Basel finpudsede Kristin sine færdigheder inden for konditori og bageri, samtidig med at hun fordybede sig i franskundervisning og et internationalt forretningskursus. Hun fandt, at undervisningsstilen på akademiet var befordrende for vækst og kreativitet og roste lærerne som “meget, meget talentfulde og meget gode til at dele deres viden.”
Med en gennemsnitlig klassestørrelse på omkring 15 elever følte Kristin, at hun befandt sig i et miljø, der muliggjorde individuel opmærksomhed og støtte. Denne personlige tilgang, kombineret med mulighederne for at udfordre sig selv på en “sjov og spændende måde”, gjorde det muligt for hende at blomstre akademisk og kreativt.
Ud over det akademiske fremmer Culinary Arts Academy netværksmuligheder for de studerende, hvilket Kristin beskriver som “en stor prioritet for skolen”. “Normalt er der ikke mange digitale muligheder for at netværke i restaurationsbranchen, men skolen opfordrer dig til at komme på LinkedIn eller apps og komme ud i verden. Det er helt sikkert skræmmende, men det er vigtigt at tage chancer og ikke være bange; det hjælper meget.”
Vejen til konditorfaget efter uddannelsen
Efter at have afsluttet uddannelsen fik Kristin hurtigt et job på det hotel, hvor hun havde været i praktik, og derfra tog hendes karriere “bare fart”. Hun reflekterer over åbningen af denne afgørende dør og siger: “Uden skolen ville det have været svært at tvinge sig selv ud og opnå sine drømme, men de hjalp meget med det.”
Kristins rejse er et eksempel på de bemærkelsesværdige karrieremuligheder, som eleverne på Culinary Arts Academy får. Med hendes egne ord: “Jeg er virkelig glad for, at jeg gik den vej, jeg gjorde. Det åbnede en masse døre, og uden skolen ville jeg nok ikke være der, hvor jeg er i dag. Så jeg er bare meget taknemmelig for det.”