Hvad skal der til for at blive en succesfuld hotelejer, og hvorfor skal du være det?

rasmus bildtoft

I denne uge havde vi fornøjelsen af at mødes med Rasmus Bildtoft, der er elev på den førende hotelskole César Ritz College i Schweiz. Rasmus har haft mulighed for at arbejde på boutique-hotellet Vila Huno på den danske ø Møn siden hotellets opbygningsfase, og derefter har han også fået erfaring på Burgenstock, et luksuriøst, verdenskendt grand resort. Den unge hospitalsmand indvilligede varmt i at dele med os den dynamiske og fascinerende karakter af hotelbranchen forskellige steder, og hvilken betydning specialiseringen i hoteldrift har for en professionel udvikling.

Hej, Rasmus! Hvordan har du det med at studere på en af de bedste hospitality-skoler – César Ritz Colleges Switzerland? Kan du fortælle os, hvordan hverdagen ser ud, når du studerer her?

Hejsa! Jeg føler mig meget privilegeret og heldig over at studere på César Ritz Colleges i Schweiz. Schweiz er sådan et fantastisk land, og det er en fantastisk mulighed at bo og studere her, både på det personlige og professionelle plan.

Når jeg er vågnet og har gjort mig klar på mit værelse, går jeg de 5 minutter fra Student Campus til University Campus. Det er en god måde at komme udenfor og få lidt luft, inden undervisningen begynder, og jeg nyder den gåtur meget med bjergene rundt omkring i Brig. Undervisningen starter normalt omkring kl. 8 eller 10 og varer til sidst på dagen med frokost ind imellem. Med forskellige foredrag og kurser går dagen ofte hurtigt. Frokost- og middagsområdet er et rum til at vende dagen med dine venner og medstuderende, inden du vender tilbage til Student Campus.

Det må være en helt anden oplevelse at arbejde på et boutique-hotel i Vila Huno og luksushoteller i Burgenstock. Når du samler dine minder, hvad er så de største erfaringer, du har gjort dig?

0 5 RasmusMeget forskellige oplevelser, ja! Da jeg startede på Vila Huno, var hotellet ikke engang færdigt, og jeg var en del af opbygningsfasen. Jeg lærte en hel masse af den del, især at arbejde på et mindre sted, hvor man har mange hatte på, og hvor opgaverne varierer meget. Jeg fik et indblik i receptionen og housekeeping, restaurant og ledelsesbeslutninger og fandt det meget spændende.

For det andet lærte jeg at tænke på et hotel som en helhed, da afdelingerne er tæt forbundne og arbejder sammen på daglig basis, og at hver enkelt medarbejder er ekstremt vigtig for den daglige drift af et hotel.

Jeg lærte desuden, at gæsterne sætter pris på den ekstra opmærksomhed på detaljerne og den ægte følelse på et hotel. Man kan ikke forfalske eller købe et hotels sjæl. En tidligere kollega og stadig god ven lærte mig også at være lidt mere skør. Jeg lærte, at en idé kan vrides, vendes og rystes om, og processen fra idé til handling gav mig et kick til at forfølge en karriere inden for gæstfrihed og turisme, som konstant er under forandring, måske nu mere end nogensinde.

Fra at arbejde på et lille boutiquehotel til at starte min første praktikplads hos Bürgenstock var en kæmpe oplevelse. Opsætningen, professionalismen og engagementet gav mig oplevelser og erfaringer, som jeg for altid vil værdsætte. Jeg brugte mange af de ting, jeg lærte tidligere, men i en større og mere udviklet skala. Min mest værdifulde lektion var, at selv om Villa Huno er et boutiquehotel, og Bürgenstock er et verdensledende grand resort, så er mennesker mennesker mennesker, både ansatte og gæster, og gæstfrihed er på den måde universel, og det gjorde min kærlighed til gæstfrihed endnu stærkere.

Du var i praktik på Burgenstock Hotel i 6 måneder, hvordan vil du beskrive en succesfuld hotelvirksomhed, og hvad der skal til for at blive en succesfuld hotelejer?

0 RasmusJeg mener, at en vellykket hotelvirksomhed, og egentlig enhver virksomhed, er at levere solide tal på bundlinjen, men for at kunne levere tallene og skabe indtægter skal man have et godt team og et solidt produkt, og jeg mener, at personalet og teamet kommer først og fremmest. Glade medarbejdere – glade gæster. Glade gæster = god forretning.

Jeg har haft både gode og mindre gode ledere, og de gode ledere har alle opmuntret, hjulpet og motiveret mig. De skabte et godt arbejdsmiljø, og jeg havde næsten ingen sygedage, kom altid tidligt og gjorde mit bedste, fordi jeg vidste, at det blev værdsat og værdsat. For at få succes med noget som helst følger jeg mine forældres råd, som altid sagde de samme tre ting til mig: Kom til tiden, behandl andre, som du gerne vil behandles, og gør dit bedste. Så kan det ikke gå helt galt, og indtil videre er det gået så godt!

Hvornår begyndte din interesse for hotel- og restaurationsbranchen, og hvor længe har du fået erfaring inden for branchen?

Jeg vil gerne tro, at jeg har praktiseret gæstfrihed, siden jeg kunne gå og tale. Gæstfrihed er mere end blot hoteller og forretning. Den findes i hverdagen og i de små handlinger over for andre, og jeg tror, at verden ville være et bedre sted, hvis folk praktiserede lidt mere gæstfrihed! Jeg har fundet glæde ved at gøre noget for andre så længe jeg kan huske, men i et arbejdsmiljø siden jeg var 14 år gammel.

Rent praktisk har jeg arbejdet i forskellige front-of-house-miljøer, siden jeg var 16 år gammel, og da jeg blev 18 år, begyndte jeg som tjener. Jeg elskede kontakten med gæsterne og at gøre oplevelser for de forskellige gæster på en aften i byen, som valgte at besøge restauranten af en eller anden grund. Jeg fortsatte med at gøre mit bedste, og det bragte mig ind i lederstillinger, men jeg manglede de rigtige værktøjer til at udvikle min karriere yderligere. Jeg blev ansat på César Ritz Colleges i 2021, og jeg har fortsat med at udvikle mig inden for hotelbranchen lige siden.

Studerende på César Ritz Colleges Switzerland har adgang til en bred vifte af engagerende ekstracurriculære aktiviteter, der bidrager til at forbedre færdigheder og skabe et stærkt netværk. Kan du fortælle os mere om de klubber, som du er medlem af?

0 6 RasmusGerne! Jeg er i øjeblikket formand for Orbis Club, som er en innovationsklub, hvor vi laver forskellige projekter. Sidste semester deltog vi i FN’s World Tourism Organization Student League, hvor vi udviklede destinationer i landdistrikterne og konkurrerede mod andre universiteter. Vi nåede frem til Final 4 og fik en 2. plads og lærte en hel masse! Vi har til hensigt at skabe et sted, hvor de studerende kan deltage i konkurrencer og generelt brainstorme og lade innovation og en idékultur blomstre.

Jeg er også den administrative leder i vinklubben, hvor vi organiserer og forbereder vinsmagninger for medlemmerne. Det er en fantastisk klub, hvor de studerende kan smage og lære om vin sammen med andre studerende, som også gerne vil lære mere om vinens verden.

Food & Beverage (F&B)-industrien udgør en vigtig del af hotel- og restaurationsbranchen. Da du er medlem af César Ritz Wine Club og har været i praktik på Burgenstock Hotel, hvad er efter din mening det vigtigste i forbindelse med lagerstyring og F&B-service på hoteller?

Med hensyn til lagerbeholdning er struktur og god organisering afgørende. Hver afdeling lavede en månedlig opgørelse, og på sommelierholdet betød det, at vi skulle tælle hver eneste flaske. Det var ikke den mest fornøjelige opgave, men en meget vigtig opgave!

Da Bürgenstock Resort er en del af Leading Hotels of the World, ville vi følge visse standarder i hele resortet, herunder standarderne i F&B. Jeg lærte at følge disse standarder, og hvordan det gav servicen et ekstra skær og et bestemt niveau. Intet er overladt til tilfældighederne, og personalet ved godt, hvad der forventes. Resultatet er et højt serviceniveau, der er skræddersyet til den enkelte gæst. Det lærte mig, at en af de ting, der gør et luksushotel luksuriøst, er servicen.

At være en del af F&B Management-holdet lærte mig også, at ledelse i verdensklasse er afgørende for service i verdensklasse, og det inspirerede mig meget.

Hvordan balancerer luksushotellerne mellem luksus og sparsommelighed? Hvordan balancerer man bæredygtighed og økonomisk bæredygtighed i hotelbranchen?

0 1 RasmusFolk bliver mere og mere bevidste om deres handlinger med hensyn til bæredygtighed. Social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed hænger sammen, så jeg tror, at bæredygtige initiativer på et hotel eller i en virksomhed værdsættes og tiltrækker gæster, som er parate til at betale ekstra for bæredygtighed. Miljømæssig bæredygtighed er efter min mening en drivkraft for økonomisk bæredygtighed, hvis den planlægges, kommunikeres og udføres korrekt.

Hvad ville være dine 3 bedste vinvalg til en god og hyggelig middag i Skandinavien?

Jeg kan altid drikke champagne. Altid. Jeg synes hele historien og følelsen af at drikke champagne er meget interessant, og jeg har svært ved at finde et tidspunkt i livet, hvor champagne ikke vil være passende. Jeg er personligt glad for små producenter generelt, og en af mine favoritter er champagnehuset Dhondt-Grellet. Prøv det deres “Dans un Premier Temps…” Assemblage – du vil ikke blive skuffet!

Jeg er også en fan af Bourgogne som mange andre, og jeg er en stor fan af naturvinsproducenten Frédéric Cossard og hans måder at lave bioorganisk vin på. Hans vine er udtryksfulde, præcise og fulde af liv. Et sikkert valg ville være hans Puligny-Montrachet. Fantastisk!

Hvad angår en rødvin, er jeg en beundrer af den danske vinproducent Peter Sisseck og hans arbejde i Ribera del Duero, Spanien. Han laver den berømte “Pingus”, som er ret dyr, men også “Flor de Pingus”, som også er fantastisk. Han er også en del af huset Hacienda Monasterio, som er rigtig god værdi for pengene!

Hvor ser du dig selv 3 år efter at du er færdiguddannet fra en af de bedst rangerede skoler, der er opkaldt efter Cesar Ritz, som også er kendt som “Hoteliernes konge”?

0 7 RamsusJeg har til hensigt og håber at være lykkelig, uanset hvor jeg er, og uanset hvad jeg laver. Men jeg vil gerne arbejde på et godt hotel eller i en god organisation, hvor jeg kan lære og udvikle mig, mens jeg bruger mine færdigheder og min viden om turisme og gæstfrihed! Jeg håber hele tiden at kunne bruge de værktøjer, jeg har lært på César Ritz Colleges, men også at bruge filosofien om iværksætteri og innovation til hele tiden at vokse og lære, mens jeg handler og bevæger mig fremad, skridt for skridt.

Tak, Rasmus, for det varme interview og ønsk ham held og lykke. For dem, der ønsker at få ekstraordinær praktisk erfaring og værdifuld viden inden for hotelbranchen, inviterer vi dig til at studere på César Ritz College i Schweiz, og for dem, der ønsker at høre mere fra Rasmus, opfordrer vi dig til at følge ham på LinkedIn.


Hotel management, erhvervsøkonomi og turisme – Bachelor