Viktor Getov blev færdig med sin bachelor på HIM i 2014. Her læste han en Bachelor i Business Administration i Hospitality Management. I dag arbejder han som Front Office Manager på Grand Hotel Millenium i Sofia, Bulgarien. Hotellet åbnede i 2020. Her deler han 3 erfaringer om at åbne et hotel midt under en pandemi
1. Skab synergi mellem de forskellige afdelinger
Det var en drøm, der gik i opfyldelse, da jeg fik lov til at være med på det hold, der stod for åbningen af det, der, efter min mening, er det bedste hotel, der nogensinde er blevet bygget i Sofia. Jeg blev ansat, efter projektet var lanceret og forretningsmodellen allerede var udviklet. Herefter gik vi i gang med at finde de rigtige medarbejdere og få dem til at tro på projektet. Den flotte 30-etagers bygning indeholder 400 lyse, rummelige og velindrettede værelser.
Den største udfordring var at skabe synergi mellem de forskellige afdelinger, at kommunikere effektivt samt at få det bedste ud af de forskellige medarbejdere, så vi sammen kunne nå vores ønskede mål. Vi lavede en ansættelsesstrategi og begyndte at undervise de forskellige afdelinger. Vi brugte mange ressourcer på at opsætte de rette procedurer fra start af. Jeg bliver inspireret af mit team, og jeg elsker at vise dem forskellige måder at levere en god service på.
2. Forvent, at alt kan ske og fokusér på det, du er bedst til
I starten tænkte vi ikke rigtig over pandemien, da det virkede så fjernt fra os. Bulgariens regering annoncerede nedlukningen mindre end en måned før vores planlagte åbning. Fra det øjeblik af var vi nødsaget til at træffe flere, svære beslutninger om, hvordan vi skulle prioritere vores arbejde og ressourcer i en meget uforudsigelig situation. Vi var alle meget uforberedte og vidste ikke, hvad vi skulle gøre.
Min største erfaring fra den tid er, at du bliver nødt til at tilpasse din måde at tænkte på og fokusere på det, du er bedst til. Gentænkt jeres produkt, udarbejd en SWOT analyse, lær at træffe hurtige beslutninger, tænk ud af boksen og lær at bearbejde en masse information på meget kort tid. Jeg elsker at arbejde med forskellige udfordringer og finde løsninger på dem.
3. Service med mennesket i centrum
Det værste ved den nuværende situation er usikkerheden om branchens fremtid. Alle markeder har lidt på grund af den manglende rejseaktivitet, og det første man gør i den situation, er at skære i omkostningerne ved at afskedige medarbejdere, desværre.
Det bliver aldrig det samme at drive hotel: vi er nødt til at tilpasse os nye teknologier, såsom kontaktløse tjenester og virtuelle løsninger.
Når det så er sagt, så vil jeg altid tro på menneskelige interaktioner. Det er den primære årsag til, at folk tager på hotel: at nogen tager sig af én og får én til at føle sig værdsat som gæst.
Gæsterne er min førsteprioritet. Jeg spørger altid efter deres feedback, og hvad de synes om mig som Front of House Manager. Jeg sørger altid for at følge de forskellige procedurer så præcist som muligt, og at de resulterer i glade og tilfredse gæster.
Jeg er overbevist om, at pandemien vil føre til nye måder at underholde og interagere med gæster på. Vi skal måske ændre lidt i måden, vi bruger faciliteterne på: hos Hotel Grand Millennium tilbyder vi eksempelvis hotelværelser til hjemmearbejde. Vi skal også være hurtigere til at svare på kundehenvendelser.
Uanset hvad, så skal vi altid dyrke og forbedre det personlige præg og magien ved at kende hver eneste gæst.